پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118108
هفت سنگ ايراني يا modern family آمريکايي
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1638

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از ?دي نيوز، آنچه در زندگي اجتماعي مان در اين ماه مبارک به يکي از سنت ها تبديل شده است سريال هاي اين ماه است.تقريباً تمام شبکه هاي صدا و سيما در اين ماه از قبل از افطار تا پاسي از شب اقدام به پخش ويژه برنامه هايي مي کنند که يکي از اين بخش ها پخش سريال است.

سريال هاي ماه مبارک به دليل زمان پخش و به طبع مخاطب هاي زيادي که دارد همواره براي صدا و سيما مهم بوده و براي منتقدان سوژه خوب.اما امسال پس از پخش اولين قسمت هاي اين سريال ها يک سريال که از شبکه سه سيما پخش شد و "هفت سنگ" نام داشت سرو صداي زيادي هم در رسانه هاي مکتوب و هم در رسانه هاي ديجيتال بر پا کرد.

پرا کنده گويي اين سريال کپي ناقص از يک سريال آمريکايي است که در حال حاضر از بسياري از شبکه هاي جهان در حال پخش است از کويت همسايه کوچک خودمان گرفته تا هند و استرليا و کشورهاي افريقايي و آمريکاي لاتين.خلاصه اينکه اين سريال آمريکايي ميليون ها بيننده در سراسر جهان دارد.

موضوع اين سريال هم کاملاً اجتماعي و خانوادگي است در واقع يک طنز احتماعي است .راستي نام اين سريال هم modern family يعني خانواده مدرن است.در ايران اما به دليل اينکه ارزش هايي که اين سريال از آن سخن مي گويد مقاير با هنجار هاي ديني و ملي ماست پخش آن امکان پذير نيست.

از جمله مضاميني که در اين سريال بر آن تاکيد مي شود آزادي ازدواج همجنسگرايان،آزادي روابط دختر و پسرو ساير موارد است.گويي به همين دليل سازندگان سريال هفت سنگ به فکر ايرانيزه کردن سريال modern family افتاده اند تا هموطنان مان هم از تماشاي نسخه ايراني سريال modern family لذت ببرند.

پس از کمي جستجو در خصوص سريال modern family به نکاتي که مطابقت کامل با سريال هفت سنگ خودمان داشت برخورديم که در ادامه توجه خوانندگان را به شرح آن جلب مي کنيم؛

 هر دو سريال از چند خانواده تشکيل مي شوند که همه آنها يک خانواده بزرگ را تشکيل مي دهند که بزرگ خانواده پيرمردي است که به تازگي با يک خانم که حتي از دخترش هم کوچکتر است و يک فرزند پسر دارد ازدواج کرده است.

خانواده اول

پدر خانواده(مهدي سلطاني): فردي که سعي مي کند به روز باشد تا بتواند فرزندانش را بهتر درک کند که ديالوگش مدام اين است: "من پدري مدرن هستم که آهنگ هاي جديد گوش ميده،چت ميکنه و هميشه با روحيه و شوخه تا رابطه اش با نسل جوان خوب باشه."

مادر خانواده(شبنم مقدمي): تقريبا مادري است که روي پدر تسلط دارد و بر روابط  بچه‌ها کاملا نظارت دارد.

دختر خانواده: دختري درس خوان و سر به زير که به شدت به دنبال اينکه تشويق و تحسين پدر و مادر خودش را به دست بياورد و در راه رسيدن به مقصودش از برادرانش بدگويي مي کند.

پسر کوچک خانواده(پارسا قراخانلو): پسري شيطان، ساده لوح، داراي بهره هوشي کم و در درس خواندن بسيار ضعيف که در قسمت اول طي يک کپي برداري بدون نقص از سريال modern family اول سرش لاي نرده گير ميکند و در بخش بعدي با يک تفنگ به خواهر کوچکش شليک ميکند که توسط پدرش با همان شيوه سريال آمريکايي modern family يعني شليک پدر به پسرش قرار است جبران شود.

پسر بزرگ خانواده: که رفيق باز است و سرش در گوشي موبايلش و سر به هواست و مادر خانواده به شدت مي ترسد که مبادا فرزندش از راه بدر شود .البته در نسخه آمريکايي به جاي پسر از يک دختر استفاده شده ولي داستان فرقي نميکند همان طور که در قسمت اول ديديد پسر يک دوست گرفته و دعوتش کرده به خانه شان تا با هم درس بخوانند؛ اين پسر چند سال از خودش بزرگتر است که اين موضوع باعث مخالفت ادامه رابطه اين دوستي مي شود. در نسخه آمريکايي دقيقا اين دختر( که در ايران پسر است) در قسمت اول يک دوست را به خانه دعوت ميکند که سنش از خودش بيشتر است و مادر خانواده با آن مخالفت ميکند(به پدر خانواده ميگويد که خودت را ناراحت نشان بده)

اين عکس مطعلق به همون خانواده است منتها نسخه آمريکايي، دقيقا همون خصوصيات…اگر اين فيلم  آمريکايي را ديده باشيد(که توصيه ميکنيم نبينيد)، فيلم ايراني را يک نسخه کاملا کپي شده از همان مي بينيد.

از سمت راست پدر خانواده(فيل دانفي)-دختر درس خوان آنها(الکس)-دختره سربه هوا(هالي)-پسر بازيگوش(لوک) و مادر همه کاره خانه(کلير)

خانواده دوم:

عکس بالا يه خانواده دونفره است که تشکيل شده از (بهنام تشکر و فرناز رهنما) که در اين خانواده مرد مدام گريه ميکند و  احساسات لطيفي دارد! اين دو در اول سريال که بچه را به فرزندي قبول ميکنند( در اين سريال بهنام تشکر برادر شبنم مقدمي است ) و اين دو بدون هماهنگي خانواده هايشان يک بچه دختر به فرزندي قبول کردند و پدر بزرگ از اينکه فرزندش طور ديگري است و اخلاق دخترانه داره و گريه ميکند ناراحت است و هنگامي که ميفهمد بچه اي را به فرزندي قبول کرده اند و آن بچه دختر است، از  پسرش ناراحت ميشود و ميگويد چرا پسر برنداشتيد که نسل من و اسم من ادامه پيدا کند!

اين همان خانواده دوم هست امادر نسخه آمريکايي سريال هفت سنگ اينها دو (سمت راست کامرون و سمت چپي ميچل(ميچل برادر کلير)همجنس بازند.در اصل اين سريال آمريکايي ميخواهد اين عمل قبيح و گناه کبيره را يک امر عادي نشان دهد. اين دو دقيقا در نسخه آمريکايي يک بچه به فرزندي قبول ميکنند و خانواده هايشان از اين موضوع خبر نداشتند؛ در اينجا هم دقيقا مثل خانواده ايراني پدر بزرگ براي اينکه فرزند خودش بچه دار نشده و اسم خودش ادامه پيدا نميکند ناراحت است.

و اما خانواده بعدي و آخري که از سه نفر تشکيل ميشود: پدر(پرويز پور حسيني) مادر(الهام پاوه نژاد) و يک پسر(حامد کيازال). در اين سريال پرويز پور حسيني پدر بهنام تشکر و شبنم مقدمي است)

پدر پولدار است و يک زن جديد گرفته که يه فرزند دارد و اداي بزرگترها را در مي آورد.

در عکس بالا همان خانواده رو مي بينيد اما نسخه modern family که به ترتيب مادر(گلوريا) پسر(ماني) و پدر (جي) نام دارند…جي پدر ميچل و کلير است.

در نسخه آمريکايي سريال هفت سنگ پدر پولدار است و با يک زن جوان کلمبيايي ازدواج کرده و ماني پسر زن جديدش است که يک بچه با روحيه لطيف و  خودکفاست و اخلاق بزرگتر از سنش را نشان ميدهد.

در کل مي توان گفت که اين سريال يک نسخه کاملا کپي شده است و دست اندرکاران سريال حتي به خودشان زحمت نداده اند که تغييري در آن ايجاد کنند.در واقع اين سريال مناسب تلويزيون جمهوري اسلامي ايران نيست. گرچه داستان جالب و خنده داري دارد، اما اين طنز را مديون نويسنده هاي خارجيش است نه ايران. چقدر خوب ميشد اگر نويسنده هاي ما به خودشان زحمت ميدادند و يک سريال درست و حسابي را روانه خانه هاي مردم مي کردند.

اين کپي برداري به طرز وحشتناکي تهاجم فرهنگي غرب را به عرصه تلويزيون و رسانه ما نشان مي دهد.

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html